Historie Karlova mostu
Ohlédnutí do historie Karlova mostu do doby, kdy císař Karel IV. položil základní kámen pro stavbu Karlova mostu. Jak probíhala stavba mostu a k čemu následně sloužil most, který byl součástí Královské cesty? Jak se měnila doprava po mostě?
Stránka: vše o Karlově mostu více čtěte zde
Karlův most – panoramatická fotografie
Základní kámen
Poté, co byl Juditin most, která spojoval Malou Stranu se Starým Městem pražským stržen povodněmi, začaly probíhat rozsáhlé diskuze, které se týkaly stavby nového mostu. Vybudování spojnice přes řeku Vltavu byla nevyhnutelné. Proto císař Karel IV. povolal významné astrology, aby určili příhodné datum pro stavbu mostu. Císař dal na rady znalců, a sám vlastnoručně položil základní kámen Karlova mostu dne. 9. 7 roku 1357, a to přesně v pět hodin jednatřicet minut.
Historie stavby mostu
Stavbou nového kamenného mostu byl pověřen věhlasný stavitel té doby, Petr Parléř. K dokončení stavby však došlo až čtyři roky po stavitelově smrti, tedy v roce 1402. Po ukončení stavebních prací stál přes Vltavu most o délce pět set dvacet metrů a šířce deset metrů. Most by nesen šestnácti mohutnými pilíři. Později byl most na obou stranách osazen vysokými mostecký věžemi, kterými jsou Staroměstská mostecká věž a Malostranské mostecké věže. V letech 1683 – 1714 byly na zábradlí Karlova mostu instalovány sochy a sousoší významných světců, pocházející od významných barokních sochařů. Autoři děl jsou především Jan Brokoff, jeho syn Ferdinand Maxmilián Brokoff, nebo rakouský sochař Matyáš Bernard Braun.
Důležitá dopravní tepna
Hlavním účelem mostu bylo především spojovat Staré Město s Malou Stranou. V minulosti se také jednalo o významnou část Královské cesty, neboť Karlův most patřil mezi významné úseky celé trasy. V roce 1723 bylo na mostě instalováno olejové osvětlení, které bylo nahrazené v roce 1866 plynovým. Přeprava po mostě byla zásadně pěší, ale v roce 1883 došlo k významnému zvratu, neboť byla na Karlův most zavedena koňka (koněspřežná dráha). Po elektrifikaci dopravních spojů došlo v roce 1905 k zavedení elektrického, tramvajového dopravního spojení. Tramvaje zde jezdily pouze tři roky, neboť se zjistilo, že časté otřesy a celková provoz výrazně ohrožují statiku mostu, proto byly prozatím nahrazeny autobusy. Ty však obě části města spojovaly pouze rok, a po přerušení dopravy po městě začaly jezdit až v roce 1932. Městská veřejná doprava po Karlově mostě skončila během druhé světové války, a automobilový provoz byl zcela zakázán v roce 1965.
Adresa:
Karlův most
Křižovnické náměstí
110 00 Praha 1
GPS: 50.086542,14.411334
Dopravní spojení:
Tramvaje číslo: 17, 18, 53 – stanice Karlovy Lázně
Autobus číslo: 133 – stanice Staroměstská (dále pak ulicí Křižovnickou na Křižovnické náměstí a dále na Karlův most)
Metro linka A – Stanice Staroměstská (dále pak ulicí Křižovnickou na Křižovnické náměstí a dále na Karlův most)
Dopravní spojení:
Vyhledání spojení: klikněte zde
Informace o pražské dopravě: klikněte zde
Informace o pražské hromadné dopravě: klikněte zde
Památky Praha 1: - zde
Památky Praha 2: - zde
Památky Praha 3: -zde
Pražský hrad: -zde
Královská cesta: -zde
Židovská Praha: -zde
Petřín: -zde
Staroměstské náměstí: -zde
Rubrika osobnosti Prahy : - zde
« « Poštovní muzeum | Výstava Svatovítského pokladu » »
Můžete nám zanechat komentář, nebo odkázat na tento článek pomocí trackbacku.
I often visit your page and have noticed that you don’t update it often. More frequent updates will give your page higher rank & authority in google.
I know that writing posts takes a lot of time, but you can always help yourself with
miftolo’s tools which will shorten the time of creating an article to
a couple of seconds.