Bezbariérová trasa Prahou: Strahov – Petřínské sady – Malovanka

Titulní stránka trasy BEZBARIÉROVÁ TRASA - MEZI VÁCLAVSKÝM NÁMĚSTÍM A NÁMĚSTÍM REPUBLIKY

Trasa ze Strahova, přes Petřínské sady na Malovanku se z větší části věnuje oblasti Petřína a její součástí je i výjezd bezbariérovým výtahem na Petřínskou rozhlednu, odkud jsou nádherné výhledy na Prahu a v případě dobré viditelnosti i na daleké okolí Prahy. Cesta navazuje na předchozí trasu z obory Hvězda, je sestavena tak, aby byla nenáročná. Téměř v celé své délce vede z mírného kopce a kromě jednoho obtížnějšího stoupání v oblasti strahovských vysokoškolských kolejí, zde nenarazíte na žádná podstatnější úskalí.

POPIS ZÁKLADNÍCH ÚDAJŮ O TRASE

  • Začátek trasy: Autobusová zastávka Stadion Strahov
  • Konec trasy: Autobusová zastávka linky 217,Malovanka
  • Délka trasy: 3 km
  • Čas jízdy: 1 hod 30 min
  • Zaměření: poznávací – historické, přírodovědné, sportovní
  • Obtížnost: nejlehčí
  • Cenová hladina: do 50.-Kč

Trasu, která nás zavede přes Petřínské sady na Pohořelec zahájíme u zastávky autobusu Stadion Strahov. Na toto místo je možné dostat se různými bezbariérovými nízkopodlažními linkami pražské MHD. Vycházku začínáme na místě, kde jsme ukončili naši poslední trasu z obory Hvězda.  O Strahovském stadionu se zde ze stejného důvodu již zmiňovat nebudeme. Informace o něm naleznete v textu předchozí vycházky. Od autobusové zastávky se rovnou vydáme po pravém chodníku s asfaltovým povrchem k ulici Jezdecká, kde zatočíme vpravo do areálu vysokoškolských kolejí Strahov. Téměř na samém začátku ulice Jezdecká se nachází budova studentské strahovské menzy. V levé části tohoto objektu je pro veřejnost otevřená bezbariérová restaurace přístupná z ulice po pozvolných betonových nájezdních plošinách. V objektu je také bezbariérová toaleta. Toto místo na trase doporučujeme pro oběd, nebo malé občerstvení.

Trasa nás dále zavede z mírného kopečka mezi bloky strahovských kolejí až do Petřínských sadů. Na jejich počátku nás čeká dnešní první úskalí a tím je po téměř 90-ti stupňové zatáčce vlevo krátké prudké stoupání. Tento přibližně 20 metrů dlouhý úsek pro mechanické vozíky není možné zvládnout bez pomoci asistenta nebo kolemjdoucích studentů, o něž naštěstí v této oblasti není nouze. Vzhledem k členitosti Petřínských sadů doporučujeme se v této oblasti přesně držet námi navržené trasy, v opačném případě se vystavujete nebezpečí, že se před vámi náhle objeví schody, nebo příliš prudké klesání a v tuto chvíli bude návrat na sjízdnou trasu velmi obtížný.

…………………………………………………………………………………………………………………………

Vše o pražských památkách

…………………………………………………………………………………………………………………………

Po úspěšném zdolání krátkého stoupání se před námi otevře pohled do vrchní části Petřínských sadů, které patří mezi nejrozsáhlejší zelené plochy ve středu města. První písemná zmínka o nich pochází z roku 1108, kdy byli na zdejším popravišti sťati poslední Slavníkovci, které Přemyslovci nestačili povraždit na Libici. Tehdy zde byl hluboký les táhnoucí se až k Bílé Hoře.  Vznik názvu kopce Petřín již ve svých spisech vysvětluje kronikář Kosmas. Petřín byl dle tohoto pramenu popsán jako velmi skalnaté místo (latinsky petra – skála), kde se od nepaměti lámala opuka, z níž byla postavena řada staveb nejen v Praze, ale např. i dle kronikáře Sázavského kláštera z petřínské opuky pochází sázavská klášterní dlažba. Od poloviny 14.století byl hřeben Petřína předělen gotickou kamennou hradbou rozšířené Malé Strany, postavenou Karlem IV. a nazvanou podle pověsti Hladová zeď, protože její stavba měla zajistit živobytí nezaměstnané chudiny. Skutečné záměry její stavby však byly nepochybně čistě strategické, nehledě na to, že skutečný hladomor do Prahy přišel až po jejím dostavění. Jak šla staletí, vznikaly na petřínských svazích vinice, později byl Petřín rozdělen do několika zahrad, jejichž kultivování spadá převážně do 30. let 19. století. V sadech byly postupně také stavěny jeho jednotlivé dominanty a sochy. Roku 1891 byla do tohoto prostoru vystavěna 60 m vysoká rozhledna a lanová dráha. Nedaleko od rozhledny stojí kostel sv. Vavřince, kaple Božího hrobu a Bludiště.…….celá trasa včetně detailního popisu terénu je ke stažení v PDF formátu zde

Trasa  je součástí publikace PRAGUE CITY LINE – PRAHOU BEZ BARIÉR, celá publikace ke stažení v PDF formátu zde

Objednání tištěné publikace PRAGUE CITY LINE – PRAHOU BEZ BARIÉRzdarma – zde

« « Palácové zahrady pod Pražským hradem – Ledeburská zahrada | Svatopluk Čech – osamělý právník s úžasným humorem » »

Můžete nám zanechat komentář, nebo odkázat na tento článek pomocí trackbacku.

Zanechat komentář