Křižíkova elektrická dráha
Letenská pláň měla tu čest, že právě zde začala jezdit vůbec první elektrická dráha tramvaje nejen v Praze, ale i v celých Čechách. Lidé ji mohli využívat k přepravě mezi Letnou a Královskou oborou. Pojďme společně odhalit, jak nestarší elektrická dráha vypadala, kdo ji vynalezl, kam vás za osm krejcarů dovezla a jaká měla technická specifika.
Vše o Letné - více informací klikněte zde
A kudy dráha přesně vedla?
Dráhu vytvořil technický vynálezce František Křižík ku příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 Tramvajová trať začínala u Letenského zámečku, kde přímo navazovala na letenskou lanovou dráhu. Odtud urazila sedm set metrovou cestu až k hornímu vchodu do Královské obory. Až v roce 1893 byla trať prodloužena a tramvaje tak jezdili až k Místodržitelskému letohrádku ve Stromovce. Tím se celková délka trati prodloužila na 1,4 kilometry.
Zajímavosti
Dráha se zcela lišila od současných tramvajových tratí. První pražská elektrika měla pouze jednu kolej, a na celé trase byla umístěna jen jedna výhybka. Cestující byli přepravováni ve dvou elektrických otevřených vozech. Vozy byly poháněny pomocí kladkových sběračů, které odebíraly elektrický proud z trolejového vedení. Tramvaj mohla jet maximálně rychlostí 10 km/hodinu, a proto cesta z Letné do Stromovky trvala necelých pět minut. Cena jízdenky až na konečnou činila osm krejcarů.
Vše o: parku Stromovka a výstavišti čtete zde
Tramvaj zde jezdila pravidelně až do roku 1900. Pražské elektrické podniky už neshledaly Křižíkovu soukromou dráhu za výhodnou a v roce 1902 byla zcela zrušena. V následujících letech byly demontovány koleje, čímž první elektrická tramvajová dráha přestala existovat. Byla by však velká škoda, aby lidé na průkopníka tramvajové dopravy zapomněli.
Kdo to byl František Křižík
František Křižík byl český vynálezce a technik, který žil v letech 1847 – 1941. Svými objevy se zasloužil o řadu vynálezů a technických zlepšení. Mezi Křižíkovy největší objevy patří oblouková lampa se samočinnou regulací, což byl prakticky předchůdce žárovek. Dalším Křižíkovým patentem byl i vynález světelné fontány a výrazným způsobem se zasloužil o zlepšení elektrické tramvaje.
Adresa:
Začátek trasy:
Letenský zámeček
Letenské sady 341
170 00 Praha 7
GPS: 50.096275,14.425423
Konec trasy:
Místodržitelský letohrádek
Stromovka – Královská obora
GPS: 50.104571,14.414196
Spojení:
Letná – Letenské sady
1. Ze zastávky Sparta. Linka metra A – stanice Hradčanská a pak tramvají 1, 8,12, 25, – Sparta, linka metra C a dále pak tramvají 1, 25, – Sparta.
2. Z Čechova mostu. Linky tramvaje č. 17, 26 a dále po schodech nahoru na Letnou
3. Z Chotkových sadů. Linky tramvaje 12,18,20,26 – stanice Chotkovy sady a pak přes můstek na Letnou.
Stromovka – Královská obora
- tramvají č. 5, 12, 14, 15, 17 do stanice Výstaviště a pak hlavní širokou cestou vlevo, která je již součástí Stromovky
- tramvají č. 1, 8, 25, 26 do stanice Kamenická, dále vpravo s několika možnostmi bočních vstupů z jižního hřebenu – cca 5 min.
- tramvají č. 1, 8, 25, 26 do stanice Sparta, dále ulicí U Sparty a Jana Zajíce jihozápadním vchodem – cca 5 min.
- od vlakového nádraží Bubeneč východním směrem – cca 5 min.
- od slepého ramene Vltavy v severozápadní části obory, kam se lze dopravit parníkem z centra Prahy. Jízdní řády jsou sezónní a jsou na portálu Pražské paroplavby
Dopravní spojení:
Vyhledání spojení: klikněte zde
Informace o pražské dopravě: klikněte zde
Informace o pražské hromadné dopravě: klikněte zde
Zajímavé odkazy – čtěte také
Památky Praha 1: - zde
Památky Praha 2: - zde
Památky Praha 3: -zde
Pražský hrad: -zde
Královská cesta: -zde
Židovská Praha: -zde
Petřín: -zde
Staroměstské náměstí: -zde
Pražská muzea: -zde
Stromovka a výstaviště:-zde
Rubrika osobnosti Prahy: - zde
« « Letenská pláň pro děti | Muzeum Karla Zemana » »
Both comments and pings are currently closed.
Nejnovější komentáře