Divoká Šárka

Divoka Sarka110322_029

Na tomto výletě poznáte krásné Šárecké údolí. Chvílemi si nebudete jisti, jestli jste v horách obklopeni horskými velikány anebo 10 minut od centra města. Při cestě mezi úzkými soutěskami Vás překvapí malebné koupaliště, příjemná výletní restaurace a  pohádkový Čertův mlýn. Když už budete cestou unaveni, čeká Vás příjemný odpočinek  u Pražanů  oblíbeném Džbánu.

Mapa výletu

Legenda/vysvětlivky k mapě:
Zelená čára – trasa výletu

Pojďme se vydat na cestu. Divoká Šárka - pohled na údolí
Tento výlet začneme u restaurace McDonald’s, která bude náš výchozí bod. U restaurace je možné zaparkovat na parkovišti a nedaleko je i konečná zastávka tramvají. Za restaurací již uvidíte krásný výhled na Divokou Šárku a okolní skály. Na cestu se vydáme po schůdcích (viz. fotogalerie) dolů do údolí. Ti, kteří nemohou sestoupit po schodech, mohou tyto schody obejít  po cestě. Po schůdcích dojdeme dolů do údolí, kde naše cesta pokračuje směrem vlevo, po proudu potoka.  Po přechodu železné lávky si všimněte  krásných skalních útvarů po levé i pravé straně  cesty.  To právě vstupujeme do soutěsky Džbán.

Stránka: Tipy na výlety v Praze více čtěte zde

Divoká Šárka - skály Skály:
Skalní útvary jsou povětšinou tvořeny starohorními buližníky (silicity), v menší míře proterozoickými břidlicemi, droby a prachovcem. Buližník má černou nebo černošedou barvu a vysokou tvrdost, pro kterou jej používali pravěcí lidé místo pazourků.

Nyní se cesta se trochu stáčí doprava a my vstupujeme do širšího údolí. Zde  se náhle  zjeví malé a krásné koupaliště. Jedná se o koupaliště Šárecké.

Koupaliště Divoká Šárka je přírodní koupaliště napájené potokem. Divoká Šárka - Koupaliště Divoká Šárka
Najdete zde dva bazény pro plavce, dětské brouzdaliště, menší tobogán, houpačky, skluzavky, trampolínu. Můžete si zde zahrát stolní tenis nebo také nohejbal či volejbal na uzavřeném hřišti.

Dívčí skok:
Výlet dále pokračuje údolím, kde nalevo uvidíte skálu s názvem Dívčí skok. K  této skále se  váže pověst o Ctiradovi a Šárce.  Právě z této skály měla skočit nešťastná  Šárka ze Starých pověstí českých.

Po mírném stočení cesty vlevo  se naskytne další příjemný pohled, a to na malebnou výletní restauraci.

Hostinec Dívčí skok. Divoká Šárka - Hostinec Dívčí skok
Tato výletní restaurace se pyšní „pouze“ stoletou tradicí, i když celý hostinec má mnohem delší historii. Usedlost pochází z konce 16. století, následně byla přestavěna na mlýn a koncem 19. století byla v objektu zřízena výletní restaurace.  Hostinec nabízí  příjemné letní posezení, pěším i cyklistům, na zahradě s více než 80-ti místy. V zimě a o víkendech Vás přivítá klimatizovaný nekuřácký sál. Pochutnat si zde můžete na uzeninách předních českých uzenářských a lahůdkářských výrobců. Pro ty z vás, kdo jste kulturně založení, zde divadelní spolek Kašpar připravuje divadelní víkendy.

Po příjemném posezení náš výlet pokračuje dále. Cesta stále vede údolím, po obou stranách je obklopena lesem. Do kroku nám příjemně zpívá okolní potok. Najednou před námi v dálce probleskne něco bílého. Jak jdeme blíže a blíže rozpoznáme, že se jedná o pohádkově bílý Čertův mlýn.

Divoká Šárka - Čertům mlýny Čertův mlýn:
Původně tento mlýn nesl název Tučkův a nebyl sám.  V Šáreckém údolí bylo více mlýnů, které využívaly pro mletí sílu Šáreckého potoka. I předchozí výletní hostinec býval mlýnem. Čertův mlýn je dnes památkově chráněný soukromý objekt  a  veřejnosti není volně přístupný.  Nám proto nezbývá nic jiného, než pokračovat dále.

Výlet pokračuje dál podél potoka s výhledy na krásné skály.

Po několika stovkách metrů se asfaltová cesta začíná stáčet doprava nahoru a pryč od potoka. V tomto místě odbočuje od cesty širší lesní pěšina, která vede na usedlost Jenerálka, usedlost Vizerka a do Tiché Šárky.

My se budeme držet dál asfaltové cesty, která vede do kopečka. Cesta je po krajích chráněna zábradlím a  na několika místech si můžeme odpočinout na lavičkách. Na vrcholu pak odbočíme z cesty  doprava nad vodní nádrž Džbán. Cesta je to opět asfaltová a míří zpět do skal. Pro ty, kteří se chtějí osvěžit  doporučuji navštívit blízký kemp a koupaliště Džbán.

Koupaliště Džbán: Divoká Šárka - vodní nádrž Džbán
Jedná se o venkovní koupaliště . Nabízející pískové a travnaté pláže.  Můžete si zde zapůjčit loďky, využít plážový fotbal, volejbal a další atrakce. Ke kvalitnímu koupališti neodmyslitelně patří i stánky s nápoji a občerstvení i rozlehlé parkoviště. Velkým lákadlem pro návštěvníky je také velmi oblíbená nudistická pláž.

Naše cesta dále vede po asfaltové cestě zpět do skal. Opět se můžeme  kochat pohledy na krásné skály a okolní krajinu dosti nečekanou v blízkosti hlavního města. Poté, co se cesta opět stočí doleva a dolů, uvidíme při pohledu vlevo vrcholek, kde dříve stávalo Slovanské nebo také Šárecké hradiště.

Šárecké hradiště: Divoká Šárka - pohled na údolí
Podle archeologických nálezů kostí zvířat bylo toto místo osídleno již ve starší době kamenné. Lidé zde sídlili pravděpodobně nepřetržitě až do příchodu Slovanů v 6. století. Největší slávu ale místo zažilo ve starší době hradištní v 7. a 8. století. Tehdy zde vzniklo rozsáhlé, tříhektarové hradiště s dvacetihektarovým předhradím, které bylo zřejmě centrem moci nad širokým okolím. Jeho valy jsou doposud v krajině patrné. Hradiště zaniklo na konci 9. století.

Poté, co sejdeme z hradiště dolů,  ocitneme se zpět v soutězce Džbán, kde jsme již byli a zde i náš výlet končí.  K autům a na zastávku tramvají se vrátíme cestou proti proudu potoka, zpět ke schodům a na parkoviště u restaurace  McDonald’s.

Doufáme, že výlet do Divoké Šárky Vám přinese mnoho nových zážitků a poznání, že dobrodružství a divoká příroda čeká leckdy za humny.

Dopravní spojení:
MHD:

Metro A -  stanice Dejvická a dále tramvají a nebo autobusem
Tramvaje: 8, 26, -  na konečnou zástávku - Divoká Šárka
Autobusy: 108,119,179,206,225 – zastávka Divoká Šárka

Autem:
Ulicí Evropská a z restaurace McDonald’s zatočit doprava na parkoviště.
Možno také ulicí Evropská doprava do ulice Ke dvoru  a dále do ulice Divoká Šárka a zaparkovat u vodní nádrže Džbán.

Občerstvení a WC Divoká Šárka -  mapka
Restaurace McDonald’s. na začátku trasy.
Koupaliště Divoká Šárka otevřeno jen v letních měsících.
Hostinec Dívčí skok otevřeno o víkendech a v letních měsících.
Koupaliště a kemp  Džbán otevřeno jen v letních měsících (duben-září)

Trasa:
Trasa je nenáročná a vhodná pro rodiče s dětmi.
Po celou dobu vede po zpevněné asfaltové cestě.
Začátek trasy je veden po schodech do údolí ale, tento úsek je možný obejit po asfaltové cestě.

« « Bezbariérová trasa Prahou: Pražskými sady | První české muzeum čokolády – Čokoládový dům » »

Můžete nám zanechat komentář, nebo odkázat na tento článek pomocí trackbacku.

9 reakce u článku “Divoká Šárka”

1. Michal Slabý napsal:

vylet Sarka

2. klimankova napsal:

Dobrý den, jak je asi douhá trasa děkuji moc Martina K

3. petrz napsal:

Trasa je dlouhá necelých 5 km

4. Jitka napsal:

Dobrý den, chci se zeptat zda-li je tato trasa vhodná i pro výlet na kolech?
    Děkuji za odpověď.

5. Mich napsal:

Jsou tam i cyklotrasy

6. Petra napsal:

Dobrý den, můžou tam i psi?

7. petrz napsal:

Ano

8. dan napsal:

Koupaliště není napájeno potokem, ale pramenem.

9. Marie Bonaventurová napsal:

Prosím zaktualizovat údaje o dopravě. Výchozí stanice MHD – konečná tram 26 a 20.
    Název koupaliště „Šárecká“ je trochu zavádějící. Dlouhé roky se mu říkalo „U Veselíka“, protože tato rodina se o provoz koupaliště starala (určitě v letech 1948 – 1970). Kromě toho je další koupaliště v Tiché Šárce.
    Jinak popis cesty i s detaily velmi přesný. Díky !