Krásná jizba 1927-1948 / Design pro demokracii

Krásná jizba 1927-1948 / Design pro demokracii

Datum konání:
13.9.2018 - 6.1.2019 : 09:00 - 15:00

Místo:
Uměleckoprůmyslové museum

Kategorie


Krásná jizba, založená jako pobočka nakladatelství Družstevní práce na konci roku 1927, patřila k nejvýznamnějším českým institucím v oblasti bytové kultury a designu první poloviny 20. století. Stala se platformou uplatnění zásad funkcionalismu a prosazování požadavků na kvalitu průmyslové výroby užitných předmětů. Působila jako arbitr účelného a vkusného bydlení a svými aktivitami – prodejními, produkčními, výstavními a poradenskými pronikla do každodenního života tisíců domácností. Ambicí Krásné jizby bylo naplnění demokratických principů v oblasti kultury bydlení prostřednictvím produkce doplňků a bytového vybavení vysoké estetické a užitné hodnoty za ceny přístupné nejširšímu publiku. Tyto ambice se podařilo díky průmyslové výrobě z velké části naplnit, avšak za mimořádným úspěchem Krásné jizby stály jiné okolnosti – nepřehlédnutelný vizuální styl a cílená propagace, zaměřená na dvacetitisícovou členskou základnu Družstevní práce. Na zaměření instituce a jejím rozmachu se podílely přední osobnosti dobové kulturní scény – ředitelé Družstevní práce Václav Poláček a Josef Cerman, designéři Ladislav Sutnar, Antonín Kybal, Ludvika Smrčková, Bohumil Južnič, architekt Jan E. Koula, fotograf Josef Sudek a řada dalších.

Krásná jizba reprezentuje příkladný způsob propojení vysokých estetických a funkčních nároků s praktickými aspekty průmyslové výroby a principy marketingu. Důraz na kvalitu a současně příznivou cenu rozvinul spolupráci s prověřenými výrobci – přísnými kritérii prošly textilní podniky Klazar, Ginzkey, Hannemann, Kubina a Kirchhoff, sklárny Goldberg, Rückl, Pryl, Kavalier, porcelánka Epiag, firmy produkující kovové doplňky Sandrik a Napako či výrobce keramiky Vondráček. Vedle průmyslové výroby Krásná jizba podporovala řadu lokálních řemeslných dílen, dodávajících hodnotné a autentické ruční výrobky a lidovou tvorbu, o niž stoupal zájem od konce třicátých let, a to nejen v souvislosti se sílícími tendencemi zdůrazňovat národní kulturní hodnoty a lidové tradice v době německé okupace. Zákazníkům nabízela také zahraniční zboží, zejména keramiku a textilie, včetně produkce německé školy řemesel a umění Bauhaus, s níž jednala o výhradním zastoupení na českém trhu a usilovala o získání práv na výrobu některých jejích artefaktů.

K úspěchu Krásné jizby přispěla, mimo jiné, i družstevní forma správy majetku, která svým podílníkům nabízela vedle zhodnocení vkladů nižší ceny zboží a možnost splátek. Díky tomu se její sortiment stal dostupnější širšímu spektru střední třídy – nižším úředníkům, učitelům nebo knihovníkům, kteří tvořili většinu jejího publika. Třebaže původní ambice zajistit základní potřebu účelného a kulturního bydlení širokým masám zůstaly utopickou vizí, Krásná jizba svou roli splnila – kultivovala smysl pro otázky bytové kultury, svým sortimentem obohatila tisíce domácností, rozvinula spolupráci designérů s průmyslovou výrobou a odbornými školami a připomněla hodnoty původní řemeslné výroby. Přispěla také k reprezentaci československého designu a jeho výrobců prostřednictvím účasti na významných mezinárodních výstavách, jako byly například Triennale di Milano v letech 1936 a 1947 nebo Exposition internationale des arts et techniques appliqués à la vie moderne v Paříži v roce 1937.

Výstava představí artefakty designu z různých materiálů – skleněné nápojové soubory a další užitkové sklo Ladislava Sutnara, Ludviky Smrčkové, Aloise Meteláka, Adolfa Loose, Petra Witta, porcelánový jídelní soubor Ladislava Sutnara ve všech vyráběných barevných variantách, keramiku Aloise Vondráčka, Jindřicha Eckerta a dalších, kovové stolní předměty Ladislava Sutnara a Bohumila Južniče, svítidla firem Prokop, Anýž a řadu dalších doplňků interiéru. Bohatě bude zastoupen bytový textil v ukázkách produkce dílen Antonína Kybala, Slávky Vondráčkové a Boženy Pošepné, v menší míře se představí nábytek, nainstalovaný do dvou ukázek interiéru 30. let a jednoho interiéru následující dekády. Vizuální styl a propagační strategii Krásné jizby přiblíží dokumentační materiály, propagační tiskoviny a periodika vydávaná Družstevní prací, stejně jako působivé původní reklamní fotografie Josefa Sudka. Výstavu doplní projekce reklamních fotografií zboží Krásné jizby od firmy Illek a Paul, které byly skenovány z původních negativů a projekce snímků dochovaných artefaktů pořízených fotografem Gabrielem Urbánkem.

Více informací naleznete zde

………………………………………………………………………………………………………………………

Adresa a kontakt:

………………………………………………………………………………………………………………………

Uměleckoprůmyslové museum
ulice 17. listopadu 2/2
Praha1, Praha

GPS: 50°5’22.955″N, 14°24’59.053″E
GPS: 50.0897097N, 14.4164036E

Kontakt:

Email: vyroci2018@czechtourism.cz
Web: spolecnestoleti.cz

………………………………………………………………………………………………………………………

Dopravní spojení městskou hromadnou dopravou

………………………………………………………………………………………………………………………

Tram: 2, 17, 18, 12, 15, 1, 14 - Staroměstská

Autobus: 207, 194 - Staroměstská

Metro A : Staroměstská

………………………………………………………………………………………………………………………

Popis hromadné dopravy v Praze:

………………………………………………………………………………………………………………………
Vyhledání spojení: klikněte zde
Informace o pražské dopravě: klikněte zde
Informace o pražské hromadné dopravě: klikněte zde

Našli jste v článku chybu ?  Napište nám do komentáře pod článkem a nebo na email: info@praguecityline.cz. Děkujeme

………………………………………………………………………………………………………………………

Zajímavé odkazy – čtěte také:

………………………………………………………………………………………………………………………
P
amátky Praha 1: - zde
Památky Praha 2
- zde
Památky Praha 3: -zde
Pražský hrad: -zde
Královská cesta: -zde
Staroměstské náměstí: -zde
Karlův most:-zde
Letná: - zde
Židovská Praha: -zde
Petřín: -zde
Kampa: -zde

Vyšehrad: -zde
Pražské zahrady a parky: -zde 
Rubrika osobnosti Prahy: - zde





Klub-přátel_mala_upoutavka

Pražské muzeum pověstí a strašidel

Vstupte do světa pražských pověstí a setkejte se tváří v tvář s duchy a přízraky staré Prahy! Zveme vás do světa plného humoru, poezie a tajemna prostřednictvím interaktivní expozice, která osloví nejen děti, ale i studenty, dospělé a seniory, stejně jako celé rodiny či školní výpravy.

» Pokračování »



Mapa:

Loading Map....